3D Platformen (metaverses)

Toekomstvisie & de huidige transitie

Dat de overkoepelende Metaverse er (nog lang) niet gaat komen, hadden we al kunnen opmaken uit bijvoorbeeld de concurrentiestrijd tussen Meta (Facebook) en Microsoft, die elk met hun eigen gesloten ‘metaverse’ omgeving om de macht strijden. Als er nu gesproken wordt over metaverses gaat het in de praktijk om:


Losse, openbare, virtuele 3D-platformen (werelden) waarin gaming en niet-gaming elementen samenkomen,
en waarbij een private partij (of kleine community) eigenaar is en de standaarden en regels bepaalt.

                         

De meest populaire omgevingen zijn Roblox[1], Fortnite en Minecraft. Omgevingen die nu ook wel omschreven worden als eerste prototypen van de Metaverses, maar die voor de hype gewoon bekend stonden als games. 
Daarnaast zijn inmiddels meerdere kleinere metaverses gebouwd op een blockchain, waarbij soms ook gedecentraliseerd eigenaarschap is vormgegeven, zoals bij Decentraland en Sandbox. Het zijn vooral investeerders en early adapters (vaak ontwikkelaars) die hiervan (financieel) hebben geprofiteerd.


Op het hoogtepunt van de hype begin 2022 betaalde je duizenden euro’s voor virtueel land in deze omgevingen, maar sinds zomer 2022 dalen de prijzen, net zoals het aantal gebruikers van de blockchain gerelateerde platformen. De daling is groter dan in onderstaand plaatje naar voren komt omdat ook de koers van ETH gedaald is. In april 2022 wat 1Eth ruim 3200 euro waard, in juli 2023 iets boven de 1800 euro. Dus voor Otherdeeds daalde de prijs van ongeveer 24.000 naar 1800 euro.  Axie Infinity, in 2022 nog geroemd om de zogenaamde “Play-to-Earn” mogelijkheden, zag het aantal gebruikers teruglopen van 3 miljoen naar nu 500.000.


Ook de VR-omgevingen, waarbij je een speciale bril moet opzetten, blijven achter. Na een korte piek na de naamswijziging van Facebook naar Meta, liep in Meta Horizon het aantal bezoekers weer terug. De verwachting van experts is dat VR, een niche blijft. Dat heeft te maken met de kosten (je moet een extra device aanschaffen), de benodigde fysieke ruimte, en dat veel mensen er misselijk van worden of het niet lang kunnen volhouden. De meerwaarde van VR ligt vooral op het gebied van specifieke toepassingen, zoals voor


Naast deze 3D-leefwerelden zie je dat bedrijven en overheden ook investeren in eigen omfevingen. Vaak doen ze dit binnen populaire, bestaande omgevingen. Zo heeft Singapore Changi Airport de metaverse ChangiVerse in Roblox gelanceerd. Een eigen subwereld waar diensten zoals navigatie op de luchthaven en actuele vertrektijden geleverd worden, maar ook spelletjes als vorm van vermaak tijdens het wachten. Ook Spotify en Nike hebben er hun eigen wereld gelanceerd. Mooi voorbeelden van hoe klantenbinding niet meer alleen op social media maar ook steeds meer in 3D werelden plaatsvindt.  

Verschillende organisaties hebben hun eigen ‘metaverse’ gebouwd, zoals Rijkswaterstaat, de Hong Kong Police en Interpol. Dit zijn eigenlijk organisatie specifieke 3D platformen in plaats van metaverses (leefwerelden). Geen van deze omgevingen lijkt nog actief.
 

Relevantie van huidige 3D platformen

Helaas zijn er geen aparte cijfers voor Nederland. De cijfers die er voor Nederland zijn betreffen algemene cijfers over gaming onder vooral jongeren. Deze laten zien dat het aantal spelers gestaag groeit. Maar ook hierbij gaat het om de traditionele game omgevingen, waaronder Roblox, Fortnite en Minecraft. Vanwege de toenemende populariteit zie je dat in deze omgevingen ook steeds meer mensen, vooral jongeren, slachtoffer worden van bijvoorbeeld pesten, criminaliteit en ongewenste content[9].

   

Het bestaan van strip-clubs en nazi omgevingen in op kinderen gerichte omgevingen zoals Roblox, maakt zichtbaar hoeveel makkelijker het is geworden voor partijen om in dergelijke omgevingen zelf 3D-subwerelden te creëren als ontmoetingsplaats, voor het ronselen van aanhangers of moneymules, of het trainen van strijders. Roblox wordt hier als voorbeeld gebruikt, het speelt net zo goed in andere omgevingen.

3D Platformen (metaverses)

Toekomstvisie & de huidige transitie

Dat de overkoepelende Metaverse er (nog lang) niet gaat komen, hadden we al kunnen opmaken uit bijvoorbeeld de concurrentiestrijd tussen Meta (Facebook) en Microsoft, die elk met hun eigen gesloten ‘metaverse’ omgeving om de macht strijden. Als er nu gesproken wordt over metaverses gaat het in de praktijk om:


Losse, openbare, virtuele 3D-platformen (werelden) waarin gaming en niet-gaming elementen samenkomen,
en waarbij een private partij (of kleine community) eigenaar is en de standaarden en regels bepaalt.

                         

De meest populaire omgevingen zijn Roblox[1], Fortnite en Minecraft. Omgevingen die nu ook wel omschreven worden als eerste prototypen van de Metaverses, maar die voor de hype gewoon bekend stonden als games. 
 Daarnaast zijn inmiddels meerdere kleinere metaverses gebouwd op een blockchain, waarbij soms ook gedecentraliseerd eigenaarschap is vormgegeven, zoals bij Decentraland en Sandbox. Het zijn vooral investeerders en early adapters (vaak ontwikkelaars) die hiervan (financieel) hebben geprofiteerd.

Op het hoogtepunt van de hype begin 2022 betaalde je duizenden euro’s voor virtueel land in deze omgevingen, maar sinds zomer 2022 dalen de prijzen, net zoals het aantal gebruikers van de blockchain gerelateerde platformen.[2] 
Axi
e Infinity, in 2022 nog geroemd om de zogenaamde “Play-to-Earn” mogelijkheden, zag het aantal gebruikers teruglopen van 3 miljoen naar nu 500.000.

Ook de VR-omgevingen, waarbij je een speciale bril moet opzetten, blijven achter. Na een korte piek na de naamswijziging van Facebook naar Meta, liep in Meta Horizon het aantal bezoekers weer terug.[3] De verwachting van experts is dat VR, een niche blijft[4]. Dat heeft te maken met de kosten (je moet een extra device aanschaffen), de benodigde fysieke ruimte, en dat veel mensen er misselijk van worden of het niet lang kunnen volhouden. De meerwaarde van VR ligt vooral op het gebied van specifieke toepassingen, zoals voor

            Naast deze 3D-leefwerelden zie je dat bedrijven en overheden[5] ook investeren in eigen omfevingen. Vaak doen ze dit binnen populaire, bestaande omgevingen. Zo heeft Singapore Changi Airport de metaverse ChangiVerse in Roblox gelanceerd. Een eigen subwereld waar diensten zoals navigatie op de luchthaven en actuele vertrektijden geleverd worden, maar ook spelletjes als vorm van vermaak tijdens het wachten. Ook Spotify en Nike hebben er hun eigen wereld gelanceerd. Mooi voorbeelden van hoe klantenbinding niet meer alleen op social media maar ook steeds meer in 3D werelden plaatsvindt.

 

Verschillende organisaties hebben hun eigen ‘metaverse’ gebouwd, zoals Rijkswaterstaat[6], de Hong Kong Police en Interpol[7]. Dit zijn eigenlijk organisatie specifieke 3D platformen in plaats van metaverses (leefwerelden). Geen van deze omgevingen lijkt nog actief.
 

Relevantie van huidige 3D platformen

Helaas zijn er geen aparte cijfers voor Nederland. De cijfers die er voor Nederland zijn betreffen algemene cijfers over gaming onder vooral jongeren. Deze laten zien dat het aantal spelers gestaag groeit.[8] Maar ook hierbij gaat het om de traditionele game omgevingen, waaronder Roblox, Fortnite en Minecraft. Vanwege de toenemende populariteit zie je dat in deze omgevingen ook steeds meer mensen, vooral jongeren, slachtoffer worden van bijvoorbeeld pesten, criminaliteit en ongewenste content[9].

         Het bestaan van strip-clubs en nazi omgevingen in op kinderen gerichte omgevingen zoals Roblox, maakt zichtbaar hoeveel makkelijker het is geworden voor partijen om in dergelijke omgevingen zelf 3D-subwerelden te creëren als ontmoetingsplaats, voor het ronselen van aanhangers of moneymules, of het trainen van strijders.


 
[1] De hieronder vermelde beschrijving van Roblox is aangepast overgenomen uit:

[2] De daling is groter dan in het plaatje naar voren komt omdat ook de koers van ETH gedaald is. In april 2022 wat 1Eth ruim 3200 euro waard, in juli 2023 iets boven de 1800 euro. Dus voor Otherdeeds daalde de prijs van ongeveer 24.000 naar 1800 euro.

[3] https://www.wsj.com/articles/meta-metaverse-horizon-worlds-zuckerberg-facebook-internal-documents-11665778961

[4] https://www.pewresearch.org/internet/2022/06/30/the-metaverse-in-2040/

[5] Bijvoorbeeld met Synthesia: https://www.youtube.com/watch?v=UVNUCBUrHL0
-
https://cointelegraph.com/news/multiverse-labs-launches-government-backed-metaverse-city-in-uae
- https://cointelegraph.com/news/dubai-to-ramp-up-metaverse-efforts-with-40-000-new-jobs

[6] https://nova-in-vr.nl/ bestaat niet meer, deze ws bedoeld voor experimenten en om medewerkers te laten wennen.

[7] https://www.interpol.int/News-and-Events/News/2022/INTERPOL-launches-first-global-police-Metaverse

[8] https://www.scp.nl/publicaties/publicaties/2022/09/14/gezondheid-en-welzijn-van-jongeren-in-nederland---hbsc-2021.

[9] https://www.ad.nl/tech/kinderen-uitgelachen-en-uitgescholden-in-fortnite-aantal-meldingen-kindertelefoon-stijgt~a83fcfaf https://www.dailymail.co.uk/news/article-10531139/The-Nazi-gas-chambers-metaverse-game-played-children-young-seven-world.html
Stripclubs:
https://www.bbc.com/news/technology-60415317; A BBC researcher posing as a 13-year-old girl witnessed grooming, sexual material, racist insults and a rape threat: https://www.bbc.com/news/av/uk-60466557


Transitie naar een synthetische realiteit

Van dit (utopische) toekomstbeeld zijn we minimaal 10 jaar verwijderd. Het woord utopisch gebruik ik omdat we in d epraktijk steeds meer richting gecentraliseerde platformen blijven bewegen waarbij je niet zelf eigenaar bent ben je data, laat staan dat ze je het mee kan nemen naar andere werelden. Van autonomie is dus geen sprake en ook niet van vrij kunnen bewegen tussen werelden. Een deel van de daarvoor benodigde technologie moet nog uitgevonden worden.


Wat we nu zien, is dat we ons midden in een transitie bevinden, een synthese van de werkelijkheid die van invloed is op de manier waarop we de wereld om ons heen waarnemen. Het kan zowel vanuit het online als offline perspectief worden benaderd. Dus vanuit de volledig immersieve virtuele 3D-werelden waarin we ons als avatars bewegen, nu ook wel de metaverses genoemd, en vanuit het perspectief van onze 'echte' offline wereld die verrijkt is met lagen virtuele content, ook wel de augmented reality genoemd. Beide perspectieven zijn naadloos met elkaar verbonden. En je kunt er vloeiend tussen schakelen:

  • Augmented reality
    Lagen van realtime, contextgebaseerde informatie die overde  fysieke  realiteit gelegd worden.
    Ook deze met informatielagen verrijkte fysieke wereld wordt gezien als onderdeel van de Metaverse. Denk bij deze augmented reality bijvoorbeeld aan Pokemon  GO, navitatiesystemen en de Apple Vision Pro.
  • 3D platformen (metaverses)
    Transitie van platte, 2D sociale media (jij bent toeschouwer) naar immersieve 3D werelden (die jij ondergaat).
    Als het gaat om deze virtuele 3D werelden zoals Second Life, maar ook het nu populaire Fortnite en Roblox, krijgen ze tegenwoordig vaak het stempel “metaverse”, ook al zijn ze niet onderling verbonden.

 

Klik hieronder door voor verdieping

Naslag

Share by: