Er is geen duidelijke definitie van wat de Metaverse is. De term is een samentrekking van 'meta' en 'universe'. Een meta-universum dus, bestaande uit verschillende universums. In essentie gaat het om een wereld waarin online en offline niet meer te onderscheiden zijn, waarin ons fysieke zijn (wonen, werken, handelen, leren, verbinden, vermaken, etc.) virtueel verrijkt is of zelfs volledig in een virtuele realiteit plaatsvindt.
Het omvat dus zowel de online als fysieke werelden en kan vanuit beide perspectieven benaderd worden. Enerzijds vanuit de volledig virtuele 3D werelden waarin wij ons als avatar begeven. Anderzijds vanuit onze fysieke “offline” wereld die voorzien is van virtuele informatielagen, ook wel de augmented of extended reality genoemd. Beide perspectieven zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Inmiddels is de metaverse hype voorbij en kunnen we focussen op de onderliggende relevante trends:
- De groei van 3D (gaming) platformen en hun doorontwikkeling tot sociale netwerk- & leefwerelden (zowel naast als in plaats van de huidige sociale media).
- Deze toename in gebruik en het geld dat erin omgaat leidt tot meer criminaliteit.
- De omgevingen zijn immersief, waarbij veel meer zintuigen beïnvloed worden dan bij de sociale media. Hiermee zijn het ideale omgevingen voor sociale contacten, entertainment, educatie, awareness en gedragsbeïnvloeding. Maar ook voor desinformatie, manipulatie, werving of het trainen van terroristen.
- Het veilig kunnen navigeren, verbinden, onderzoeken in een ruimtelijke omgeving is wezenlijk anders dan op de 2D sociale media qua vaardigheden en werkwijze.
- We zien dat er steeds meer informatielagen over de fysieke realiteit worden gelegd. Deze informatielagen kunnen we bewust tot ons nemen via de telefoon, een slimme bril of door in een auto met slimme autoruiten te stappen. Maar ook onbewust worden onze waarneming en gedrag steeds vaker bepaald door een digitaal filter.
Deze ontwikkeling maakt dat mensen ook fysiek vaker een eigen werkelijkheid ervaren. Voor bijvoorbeeld hulpverleners gaat het dus niet alleen om inzicht te krijgen in hoe de eigen waarneming beïnvloed wordt, maar ook begrijpen hoe de waarneming van eenbetrokkene gemanipuleerd kan zijn. Net als door het toenemend gebruik van generatieve AI (deepfakes) maakt dit het werk complexer. - Web 3 (met daarbinnen blockchains, tokens (NFT’s), wallets en smart contracts) wordt gezien als opvolger van het huidige internet. Het speelt een belangrijke rol in het Metaverse toekomstbeeld, en is nu vooral relevant vanwege de eraan gerelateerde criminaliteit.
Het toekomstbeeld van De Metaverse (waar de hype over ging), hieronder verbeeld in het plaatje, kan als volgt worden samengevat:
Een geheel van naadloos verbonden online & offline werelden, die volwaardig onderdeel zijn van de economie en
waartussen jij je vrij kunt bewegen. Je bent er volledig autonoom en bepaalt zelf waar je welke kenmerken, kennis,
vrienden en bezittingen, zoals kleding & avatar, gebruikt en deelt.
Je bent je niet meer bewust van het onderscheid tussen fysiek en online.
Transitie naar een synthetische realiteit
Van dit (utopische) toekomstbeeld zijn we minimaal 10 jaar verwijderd. Het woord utopisch gebruik ik omdat we in d epraktijk steeds meer richting gecentraliseerde platformen blijven bewegen waarbij je niet zelf eigenaar bent ben je data, laat staan dat ze je het mee kan nemen naar andere werelden. Van autonomie is dus geen sprake en ook niet van vrij kunnen bewegen tussen werelden. Een deel van de daarvoor benodigde technologie moet nog uitgevonden worden.
Wat we nu zien, is dat we ons midden in een transitie bevinden, een synthese van de werkelijkheid die van invloed is op de manier waarop we de wereld om ons heen waarnemen. Het kan zowel vanuit het online als offline perspectief worden benaderd. Dus vanuit de volledig immersieve virtuele 3D-werelden waarin we ons als avatars bewegen, nu ook wel de metaverses genoemd, en vanuit het perspectief van onze 'echte' offline wereld die verrijkt is met lagen virtuele content, ook wel de augmented reality genoemd. Beide perspectieven zijn naadloos met elkaar verbonden. En je kunt er vloeiend tussen schakelen:
- Augmented reality
Lagen van realtime, contextgebaseerde informatie die overde fysieke realiteit gelegd worden.
Ook deze met informatielagen verrijkte fysieke wereld wordt gezien als onderdeel van de Metaverse. Denk bij deze augmented reality bijvoorbeeld aan Pokemon GO, navitatiesystemen en de Apple Vision Pro. - 3D platformen (metaverses)
Transitie van platte, 2D sociale media (jij bent toeschouwer) naar immersieve 3D werelden (die jij ondergaat).
Als het gaat om deze virtuele 3D werelden zoals Second Life, maar ook het nu populaire Fortnite en Roblox, krijgen ze tegenwoordig vaak het stempel “metaverse”, ook al zijn ze niet onderling verbonden.
Klik hieronder door voor verdieping